De 24 uurs race van Le Mans kent een enorm lange historie en is samen met de Mille Miglia een van de oudste endurance races in de autosport.
Toen de eerste race in 1923 werd gereden was er nog nauwelijks sprake van een circuit. Het grootste deel van het parcours was onverhard en de lengte was toen nog 17,262 km. Het idee was om de race iedere 2 jaar te gaan rijden maar in 1928 werd besloten om hier een jaarlijks evenement van te maken.
De 24 uur van Le Mans is de oudste en grootste autorace ter wereld voor sportwagens. Het is, samen met de Grand Prix van Monaco en de Indianapolis 500, de beroemdste race van het jaar. Er komen zo'n 300.000 toeschouwers op af, er zijn 2500 journalisten aanwezig en bijna 200 miljoen mensen volgen de race op TV. Daarmee is de 24 uur van Le Mans ook het grootste jaarlijkse sportevenement van Europa.
In totaal starten er 60 auto's, in verschillende klasses, elk bestuurd door 3 coureurs. De auto's worden geselecteerd uit het veel grotere aantal ingeschreven auto's. De door de organisaties uitgenodigde teams krijgen op de eerste zondag van mei de kans om één dag op het circuit te testen. Op de maandag en dinsdag voor de race in juni worden alle auto's gekeurd op een plein in het oude centrum van de stad. Net als de test in mei trekt de keuring tienduizenden toeschouwers. Op woensdag en donderdag worden van 7 uur 's avonds tot middernacht de kwalificatie sessies verreden, die de startopstelling bepalen. Op de vrijdag, een rustdag, worden alle coureurs aan het einde van de middag op oude auto's door het centrum van de stad gereden. Deze parade trekt ruim 60.000 mensen. Na een warm-up op zaterdagochtend en vele festiviteiten op de starting grid, gaat de 24 uur van Le Mans traditioneel om 15.00 uur van start.
In 2021 zal ook voor het eerst de Hypercar klasse zijn debuut maken en is er nog meer dynamiek tijdens de race te ervaren.
Voor Le Mans vond het ultieme dieptepunt plaats in 1955. Pierre Levegh vloog toen met zijn Mercedes Benz de tribune in en zorgde voor een onvoorstelbaar inferno. Inclusief de coureur vonden 83 mensen de dood en raakten honderden gewond, waarvan velen zeer ernstig.
Wie de beelden bekijkt ook al is het niet voor de eerste keer- blijft verbijsterd staren naar de onvoorstelbare ramp die zich voor je ogen voltrekt. Om vervolgens te zien dat baancommissarissen op een zeer vanzelfsprekende wijze de grootste brokstukken van de weg halen om de wedstrijd door te kunnen laten gaan. Met een tribune in lichterlaaie waar tientallen mensen liggend, staand en schreeuwend verbranden, rijden de bolides gewoon verder.
Pas 's ochtends, als het dodental bekend raakt, besluit Mercedes om zijn twee overgebleven bolides, waaronder die van de koplopers Juan Manuel Fangio en Stirling Moss, uit de wedstrijd terug te trekken. Mike Hawthorn en het Jaguar team bleven in de wedstrijd doordat zij vonden dat ze niet verantwoordelijk waren voor de crash. Hawthorn won de race met zijn teamgenoot Ivor Bueb, maar vierden hun overwinning niet. De begrafenisdiensten voor de overledenen werden de volgende dag gehouden in de kathedraal van Le Mans.
Na de race werd na officieel onderzoek vastgesteld dat het ongeluk niet door Jaguar veroorzaakt was, en dat het ging om een raceongeluk. De dood van de toeschouwers werd verhaald op de ontoereikende veiligheidsmaatregelen van het circuit, wat leidde tot het verbannen van autosport in Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en andere landen tot de circuits aan een hogere veiligheidsmaatstaf waren aangepast. Toch ging in 1956 de 24 Uurs-race natuurlijk gewoon weer door.
Ieder jaar weer is de 24 uur van Le Mans een bruisende smeltpot van teams, coureurs en bezoekers die zich 24 uur lang onafgebroken door elkaar heen bewegen. Een endurance race vergt het uiterste van mens en materiaal. Uiteraard moet de techniek in orde zijn om 24 uur lang de uiterste prestatie te leveren maar vergeet ook de coureurs en teams niet. De race strategien worden tot in de laatste details voorbereid en tijdens de race bijgewerkt. De spanning is overal op het circuit voelbaar en na een lange nacht komt altijd het magische moment dat de zon weer op komt en duidelijk begint te worden hoe de kaarten geschut zijn. Maar dan nog liggen de autos ook na zoveel uren continue racen zeer dicht bij elkaar en wordt er nog steeds bumper aan bumper gevochten om elk plekje.
Als bezoeker kunt u er voor kiezen de nachtelijke uren comfortabel in bed door te brengen maar de echte liefhebber blijft natuurlijk op het circuit om de vorderingen te volgen. De keuze is aan u maar ook als u de nacht besluit aanwezig te zien zult u ontdekken dat u een onvergetelijke ervaring mee maakt.