Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.
De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.
Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.
Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.
Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.
Na 15 jaar met veel plezier en energie voor u een enorme hoeveelheid evenementen te hebben mogen organiseren is 911Events toe aan een 'sabbatical' om zich te beraden op nieuwe evenementen voor de toekomst.
Wij blijven echter gewoon bereikbaar via de gebruikelijke communicatiekanalen en zullen ook met enige regelmaat onze nieuwsbrief blijven versturen.
Snelle safetycar: Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Pakket
Datum: -
Sinds mei 2024 wordt er in de Formule E een nieuwe safetycar gebruikt – de Taycan Turbo GT. Tijdens de E-Prix in Portland ervaart Christophorus zelf de pure performance van de sterkste in serie geproduceerde Porsche aller tijden – in de cockpit van safetycarbestuurder Bruno Correia.
De overall zit goed, net als de vuurvaste muts op zijn hoofd, de helm en de 4-puntsgordel – zo start safetycarbestuurder Bruno Correia de elektrische motor van de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket. Nog één keer diep ademhalen, daarna activeert de Portugees de ‘Attack Mode’ en drukt hij het pedaal in. Direct voel je het 1.240 Newtonmeter aan koppel en word je in je stoel gedrukt, terwijl de sportwagen als het ware naar voren gekatapulteerd wordt. Het landschap raast aan ons voorbij, door je hele lichaam verspreidt zich een gevoel van eindeloze lichtheid. Het is adembenemend. In bijna zeven seconden brengt Correia de sportwagen op een snelheid van meer dan 200 km/h, de bochten razen op je af, maar precies op het juiste moment remt de Portugees af en manoeuvreert hij soeverein door de chicane.
Het voelt alsof je over het circuit vliegt. De Taycan glijdt zo rustig en zacht over het parcours dat het bij deze snelheid nauwelijks te geloven is. De centrifugaalkrachten, het plotseling wazige zicht, de lucht vol dennengeur en het warme rubber op het asfalt – dat zijn de ingrediënten voor een unieke race-ervaring.
Nieuwe safetycar aan de top
Hier, op de Portland International Raceway in de Amerikaanse staat Oregon, vindt dit weekend in juni 2024 de op een na laatste E-Prix van het Formule E-seizoen van dit jaar plaats. Christophorus maakt buiten de race om gebruik van de exclusieve mogelijkheid om zelf op een leeg circuit in de nieuwe Taycan Turbo GT mee te rijden. Met Bruno Correia achter het stuur.
Op het eerste gezicht is het circuit op zichzelf al een verrassend, bijna misplaatst verschijnsel in het idyllische landschap. Het bochtige circuit ligt naadloos ingebed in de omringende heuvels. Als we het voor het eerst naderen, zien we weliswaar krachtige racewagens in scherpe haarspeldbochten, maar ontbreekt er wel een karakteristiek kenmerk van de traditionele topmotorsport: oorverdovend lawaai.
In plaats daarvan hangt er in de lucht een bijna elegant gefluister van banden op het circuit, het zachte gezoem van met accu’s aangedreven racewagens die met een ongelofelijke snelheid voorbijrazen. Af en toe zijn er momenten waarop er niet een van de racewagens op kop rijdt, maar een Taycan Turbo GT – sinds mei 2024 de officiële safetycar van de Formule E. In de 100% elektrische raceserie heeft de nieuwe elektrische sportwagen de Taycan Turbo S uit 2019 als safetycar afgelost. Bij elke Formule E-race staat hij nu in twee varianten klaar.
Ervaring in de cockpit
De Taycan Turbo GT is niet alleen de krachtigste serie-Porsche aller tijden, maar ook de krachtigste safetycar in een FIA-wereldkampioenschap. Achter het stuur van deze speciale sportwagen zit Bruno Correia – en met hem ook een heleboel ervaring. In 1994 stapte de nu 47-jarige van het karten over naar de professionele motorsport. Als 17-jarige rookie eindigde hij direct op de eerste plek van het klassement in de Formule Ford. Twee jaar later leverde hij dezelfde prestatie in de Spaanse versie van de Formule Renault. Na zijn actieve carrière werd hij race-instructeur, in 2009 reed hij vervolgens voor het eerst als safetycarbestuurder tijdens het FIA-wereldkampioenschap voor toerwagens in Frankrijk. Sindsdien zorgt de Portugees, die ook de ‘medical car’ bij de Formule 1 bestuurt, wereldwijd voor veiligheid op de circuits.
Hoe voelt het als zo’n sportwagen je bedrijfswagen is? “Dat voelt natuurlijk fantastisch”, zegt Correia met een tevreden blik op zijn gezicht. “De safetycar is een cruciaal element dat de raceleiding inzet zodra er in de race moet worden ingegrepen.” Dus wanneer er zich gevaarlijke situaties voordoen, bijvoorbeeld wanneer een stilgevallen racewagen, water of brokstukken van het circuit moeten worden verwijderd, voordat de race kan worden hervat. Dan is het moment daar voor de Portugees. “Het is mijn taak om de situatie weer onder controle te krijgen.”
Een safetycar met maar liefst 1.108 pk
Correia is bij elke Formule E-race op het circuit aanwezig en staat altijd klaar om in een van de twee beschikbare Taycans Turbo GT te stappen. “In mijn functie als vertegenwoordiger van de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) draag ik een grote verantwoordelijkheid. Als de safetycar zich op het circuit bevindt, zijn alle ogen erop gericht”, licht hij toe.
In de kleur Purple Sky Metallic is de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket een echte blikvanger. Wat betreft performance is de sportwagen het neusje van de zalm: maximaal 815 kW vermogen, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 2,2 seconden en een topsnelheid van 305 km/h. De variant zonder Weissach Pakket in Shade Green Metallic is iets minder opvallend. Zijn performance is echter niet minder: hetzelfde vermogen, de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 2,3 seconden, een topsnelheid van 290 km/h – in welke sportwagen Correia ook stapt, zijn adrenalinespiegel wordt hoe dan ook hoger.
In principe delen beide Taycans het podium in de Formule E. Afwisselend staat de ene als dienstdoende safetycar en de andere als reserve in de startblokken. Nadat bij de première in Berlijn de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket de eer had om het nieuwe safetycartijdperk binnen de raceserie in te luiden, staat hier in Portland nu de Taycan in Shade Green Metallic in de spotlights.
Van racesport naar serie
De Formule E werd in 2011 opgericht met als doel om de toekomst van de motorsport te bevorderen. De raceserie biedt in allerlei opzichten de ideale omgeving om de ambities van Porsche bij de ontwikkeling van 100% elektrische aandrijvingen waar te maken. Tijdens een wandeling tussen de tenten van de teams door zie je hoe Porsche-ingenieurs en -monteurs, -ontwerpers en -programmeurs samen aan de finetuning werken om absoluut alles uit de racewagens te halen.
Gespecialiseerde teams staan continu in contact met het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Weissach. Daar wordt dan in real time aan de interpretatie van de gegevens uit de sportwagens gewerkt. De resultaten worden direct gebruikt in de serieproductie. Het meest recente voorbeeld maken we vandaag zelf mee: de in de nieuwe Taycan Turbo GT beschikbare ‘Attack Mode’. De modus is oorspronkelijk een ontwikkeling voor de Formule E-bolide Porsche 99X Electric, waarmee António Félix da Costa dit raceweekend in Portland de eerste plek behaalt. Als de ‘Attack Mode’ in de Taycan Turbo GT geactiveerd wordt, zorgt hij tien seconden lang voor 120 kW aan extra vermogen.
“Het vermogen van de Taycan Turbo GT is gewoon niet van deze wereld”, vat Correia samen na onze rit op het lege circuit. “Het is een topgunsportwagen. Of op z’n zachtst gezegd: een geweldige bedrijfswagen.” Dit weekend moet hij één keer in zijn functie van safetycarbestuurder uitrukken, twee ronden lang rijdt hij op kop. Een relatief rustige E-prix voor de Portugees – toch moet hij op elk moment klaarstaan en steeds zijn concentratie bewaren. Correia biedt de uitdaging het hoofd – net als de coureurs in de Porsche 99X Electric.
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 412. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/nl.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Nederlandse media over de elektrische Porsche Macan: “Biedt het echte Porsche gevoel!”
Datum: -
De Nederlandse autopers heeft de nodige testkilometers gemaakt met de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan op binnen- en buitenlandse bodem. Bekijk hieronder het testoordeel van verschillende journalisten van zowel de achterwiel aangedreven Macan als de Macan 4 en Macan Turbo.
Bekijk de video van Werner Budding over de Porsche Macan 4 hieronder of via de link: https://www.youtube.com/watch?v=kmWSu735HyE
Bekijk de video van Snelladen over de Porsche Macan Turbo hieronder of via de link: https://www.youtube.com/watch?v=OwPmWrtrMYg
Bekijk de video van Autoblog over de Porsche Macan 4 hieronder of lees het artikel op de website: https://www.autoblog.nl/nieuws/doorstaat-elektrische-porsche-macan-de-test-6974413
Bekijk de video van Autoweek over de achterwiel aangedreven Porsche Macan hieronder of lees het artikel op de website: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-porsche-macan-rwd/
Of luister naar de audio-recensie van BNR via de volgende link: https://www.bnr.nl/gemist?date=04-10-2024&time=15-52-40
Fotocredits: Autoblog
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Porsche complementeert productaanbod nieuwe Taycan met drie nieuwe uitvoeringen
Datum: -
Met een strakker design, meer vermogen, een groter bereik en verbeterde laadtijden heeft Porsche de Taycan begin dit jaar flink aangescherpt. Drie nieuwe versies voltooien nu het Taycan gamma, waarmee de elektrische sportwagen van Porsche beschikbaar is in totaal 16 verschillende uitvoeringen. Eén daarvan is de sportieve Taycan GTS, die met een piekvermogen van 515 kW (700 pk) en Launch Control leverbaar is als Sedan én Sport Turismo. Voor het eerst is de Sedan ook leverbaar als Taycan 4. Het Taycan gamma biedt nu drie carrosseriestijlen, keuze uit achter- en vierwielaandrijving en motoren van 300 kW (408 pk) tot 760 kW (1.034 pk).
De drie nieuwe uitvoeringen beschikken vanzelfsprekend over alle verbeteringen op het gebied van design, technologie en uitrusting die Porsche eerder dit jaar introduceerde op de nieuwe Taycan. De nieuwe modellen hebben meer vermogen, een groter bereik, accelereren sneller en laden in minder tijd met een grotere stabiliteit. Alle Taycan versies beschikken over een nog uitgebreidere standaarduitrusting en zijn voorzien van de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience.
Nieuwe editie van de Taycan GTS: sportieve alleskunner
GTS staat voor Gran Turismo Sport. Sinds de iconische Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 genieten deze drie letters een bijzondere reputatie onder Porsche fans. Nu is er ook een variant in de Taycan modelreeks met deze legendarische lettercombinatie. Of eigenlijk twee: de nieuwe Taycan GTS is verkrijgbaar als Sedan én als Sport Turismo.
De Taycan GTS biedt indrukwekkende prestaties, met 515 kW (700 pk) aan overboost-vermogen bij gebruik van de Launch Control – 75 kW meer dan voorheen. Dankzij de push-to-pass-functie in het Sport Chrono Pakket is een boost van 70 kW gedurende 10 seconden beschikbaar. Bij lage snelheden levert deze push-to-pass het koppel op het niveau van Launch Control, voor extra sportieve prestaties. Net als bij de Taycan Turbo GT wordt die extra kracht weergegeven via een countdown-timer en dynamische animaties in het instrumentenpaneel.
De Taycan GTS Sedan en Taycan GTS Sport Turismo sprinten in slechts 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,4 seconde sneller dan hun voorgangers. De Sedan bereikt 200 km/u in 10,4 seconden, een winst van 1,6 seconde. Het rijbereik is verbeterd tot maximaal 628 kilometer* (WLTP). Voor extra beleving heeft de GTS een uniek geluidsprofiel, vergelijkbaar met de Taycan Turbo S, wat hem onderscheidt van andere modellen.
De talrijke zwarte of antracietgrijze details aan de buitenkant zijn typerend voor een GTS. Nieuw bij de Taycan GTS ten opzichte van zijn voorganger zijn de Sport Design voor- en -achterspoiler met hoogglans zwart accenten. Ook de steunen van de buitenspiegels zijn in hoogglans zwart gespoten. De standaard 20 inch Taycan Turbo Aero wielen en de optionele 21 inch RS Spyder Design wielen zijn op de GTS daarentegen exclusief in antracietgrijs uitgevoerd.
Veel materialen in het interieur zijn overgenomen van de Taycan Turbo GT modellen. Zo worden de Taycan GTS modellen standaard geleverd met uitgebreide toepassingen in sportief Race-Tex en elementen in zwart leer. Ook inbegrepen zijn de Adaptieve sportstoelen (elektrisch 18-voudig verstelbaar) met memory pakket, het multifunctionele GT-sportstuurwiel met modus-schakelaar en stuurwielverwarming alsmede het Sport Chrono Pakket, inclusief de push-to-pass-functie en track-modus. Het multifunctionele GT-sportstuurwiel, bekend van de Taycan Turbo GT modellen, is op verzoek ook verkrijgbaar in zwart Race-Tex. Het stuur bevat twee modus-schakelaars en peddels voor de push-to-pass-functie en voor energieterugwinning. Naast Karmijnrood is het optionele GTS interieurpakket nu ook beschikbaar in Slate Grey Neo. Een Taycan GTS logo siert het instrumentenpaneel, de vermogensmeter en de startanimatie. Het BOSE® Surround Sound System is standaard.
Het GTS chassis en de optionele achterasbesturing zorgen voor een extra sportief randje. Standaard zijn adaptieve luchtvering met PASM en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) inbegrepen. Het onderstelsysteem Porsche Active Ride met GTS afstemming, dat bij dynamisch rijden zorgt voor optimale wielbelasting en in het dagelijks verkeer extra comfort biedt, is tegen meerprijs leverbaar.
Nieuwe Taycan 4: efficiënte range-kampioen onder de vierwielaangedreven versies
Voor klanten die de efficiëntie van de Taycan Sedan willen combineren met vierwielaandrijving, biedt Porsche nu naast de bestaande Cross Turismo een Sedan op basis van de Taycan 4. Qua vermogen komt deze nieuwe Taycan 4 overeen met de Taycan met achterwielaandrijving: afhankelijk van de gekozen standaard Performance Batterij of de optionele Performance Battery Plus resulteert dit in een overboost-vermogen van maximaal 300 kW (408 pk) of 320 kW (435 pk) bij gebruik van Launch Control.
Het bereik is ook afhankelijk van het type batterij. Met een Performance Batterij komt de Taycan 4 maximaal 559 kilometer* (WLTP) ver. Met de optionele Performance Battery Plus is dat zelfs maximaal 643 kilometer* (WLTP). Dit maakt de twee versies de onbetwiste range-kampioenen onder de vierwielaangedreven modellen, met slechts zo'n 35 kilometer minder bereik dan de vergelijkbare Taycan modellen.
Met een elektromotor op zowel de voor- als achteras biedt de Taycan 4 meer rijstabiliteit en meer tractie dan de Taycan met achterwielaandrijving. Dit komt tot uiting in de acceleratiewaarden: de Taycan 4 doet er 4,6 seconden over om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Ondanks de extra 80 kilogram is hij twee tienden van een seconde sneller dan de achterwielaangedreven variant. Gedurende de modelcyclus heeft Porsche de vierwielaandrijving al verder geoptimaliseerd voor meer efficiëntie, wat uiteraard ook de nieuwe Taycan 4 ten goede komt. Dit betekent dat de voorste elektromotor wordt losgekoppeld wanneer tractie, rijgedrag en rijstabiliteit dit toelaten. Bij versnellen of energieterugwinning schakelt hij binnen milliseconden weer in wanneer dat nodig is.
Uiterlijk omvat de uitgebreide standaarduitrusting onder andere 19 inch Taycan Aero wielen, zwarte remklauwen en matrix LED-koplampen. Daarnaast zijn Porsche Traction Management (PTM) en adaptieve luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM) standaard. In het interieur zijn comfortstoelen voorin (8-voudig elektrisch verstelbaar), zwarte gedeeltelijk lederen bekleding, accentpakket zilver, een lederen multifunctioneel sportstuurwiel, zilverkleurig geborstelde aluminium dorpelbeschermers en het Sound Package Plus standaard. De gedeeltelijk lederen bekleding is ook beschikbaar in leisteengrijs en in een tweekleurige versie in zwart/kalkbeige. Tevens zijn alle Taycan modellen vanaf heden leverbaar in Pale Blue Metallic, Purple Sky Metallic en Slate Grey Neo.
De nieuwe Porsche Taycan 4 Sedan, Taycan GTS Sedan en Taycan GTS Sport Turismo zijn per direct te bestellen bij de acht Nederlandse Porsche Centra. Begin 2025 starten de eerste leveringen.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Twee Nederlanders in voorselectie voor prestigieuze titel Porsche Junior 2025
Datum: -
Met Loek Hartog (22) uit Leiden en Dirk Schouten (23) uit Amsterdam nemen twee Nederlandse racetalenten deel aan de internationale selectie voor de felbegeerde positie van Porsche Junior coureur voor het seizoen 2025. Schouten werd het afgelopen seizoen kampioen in de Porsche Carrera Cup Benelux, een succes dat Hartog in 2020 vierde. Hartog won dit jaar op zijn beurt de titel in de Noord-Amerikaanse Porsche Carrera Cup. Ook op andere fronten waren Nederlandse Porsche coureurs succesvol.
Het begeleiden en ondersteunen van jonge talenten kent bij Porsche een traditie die al teruggaat tot 1997. Latere Le Mans-winnaars en wereldkampioenen als Mike Rockenfeller, Timo Bernhard en Marc Lieb, DTM-kampioen Thomas Preining en de huidige Porsche fabrieksrijders Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet en Matt Campbell waren eerder in hun carrière ook Porsche Junior. Wie als winnaar van de selectie uit de bus komt, kan rekenen op ondersteuning met een waarde van maximaal 225.000 Euro, een flinke hulp voor het komende seizoen. Ook krijgen Porsche Junior rijders uitgebreide coaching en trainingen voor aspecten als rijdynamiek, fysieke en mentale fitheid, voeding en communicatie.
Voor het komende seizoen zoekt Porsche naast de Fransman Alessandro Ghiretti, die aan zijn tweede seizoen als Junior begint, een nieuwe Junior-rijder. Hiervoor konden de organisaties van de wereldwijd twaalf Porsche Carrera Cups plus geselecteerde Challenge-raceseries een kandidaat aanwijzen. Negen rijders zijn uitgekozen, waarna een commissie aan de hand van talrijke factoren de nieuwe Junior-rijder kiest. Wie dat is, wordt op 7 december tijdens de Night of Champions, de traditionele seizoensafsluiting van Porsche Motorsport in Weissach, bekendgemaakt. Naast twee Duitsers, een Brit, een Fransman, een Australiër, een Zweed en een Italiaan zijn dus ook de beide Nederlanders Loek Hartog en Dirk Schouten serieuze kanshebbers voor de positie van Porsche Junior.
Dirk Schouten behaalde het afgelopen seizoen drie overwinningen en in totaal zeven podiumplaatsen uit de twaalf races van de Porsche Carrera Cup Benelux. Daarmee won hij in zijn tweede seizoen in de serie de kampioenstitel in de snelste merkencup in de lage landen. Loek Hartog koos na successen in de Porsche Carrera Cup Benelux, de Duitse Porsche Carrera Cup en de Porsche Mobil 1 Supercup dit jaar voor deelname aan de Porsche Carrera Cup North America. Ook daarin was hij succesvol: hij won maar liefst zeven van de 16 races en behaalde vijf keer de ‘hattrick’, bestaande uit pole-position, overwinning en snelste raceronde. In totaal stond hij 14 keer op het podium en werd zo met ruime voorsprong kampioen.
In tegenstelling tot voorgaande jaren zal de Porsche Junior voor het seizoen 2025 niet worden bepaald in een shoot-out op een racecircuit. Er hebben al uitgebreide prestatie controles plaatsgevonden op nationaal niveau en Porsche Motorsport zal verdere analyses uitvoeren. Tijdens de daaropvolgende interviews krijgen experts een nauwkeurig beeld van de karaktereigenschappen en benaderingen van de kandidaten. In de komende weken zal een commissie beslissen over de toewijzing van het uitgebreide ondersteuningspakket voor het Porsche Mobil 1 Supercup seizoen 2025. Porsche Motorsport zal de nieuwe Porsche Junior op 7 december bekendmaken als onderdeel van de Night of Champions.
Andere Nederlandse Porsche coureurs waren eveneens succesvol in binnen- en buitenland afgelopen seizoen. In de Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland werd de Nederlandse coureur Larry ten Voorde kampioen. Na 2020, 2021 en 2023 was het zijn vierde titel in de Duitse serie, een record. Ten Voorde, die uitkwam voor het team Proton Huber Competition, won drie van de 16 races, maar was bepaald niet de enige Nederlandse racewinnaar in de Duitse serie, want ook Robert de Haan (Team 75 Bernhard), Kas Haverkort (Uniserver by Team GP Elite), Flynt Schuring (Proton Hubert Competition) en Huub van Eijndhoven (Uniserver by Team GP Elite) stonden elk eenmaal op de hoogste trede van het podium. Alle vijf de Nederlandse rijders eindigden ook in de top tien van het kampioenschap, met Van Eijndhoven als vierde, De Haan als vijfde, Haverkort als zevende en Schuring als achtste. Schuring eindigde bovenaan in het ‘rookie’-klassement, waarin met Schuring, De Haan, Haverkort en Senna van Soelen vier Nederlanders de eerste vier plaatsen bezetten.
Ten Voorde werd tweede in de eindstand van de Porsche Carrera Cup Italia, waarin hij vorig jaar de titel won. Het afgelopen seizoen werd hij viermaal winnaar. Ook Flynt Schuring, Robert de Haan, Huub van Eijndhoven, Senna van Soelen en Sam Jongejan kwamen in de loop van het seizoen in de Italiaanse cup in actie. Nederlands Porsche succes in Italië was er ook dankzij Sandra van der Sloot. De rijdster uit Alphen aan den Rijn won met een Porsche 911 GT3 R van Enrico Fulgenzi Racing, waarvoor ook Larry ten Voorde in de Italiaanse Carrera Cup reed, de titel in de AM-klasse van het Italiaans GT Endurance-kampioenschap. Ze deelde de auto met de Italiaan Andrea Buratti.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Alle details van de nieuwe Porsche 911 GT3: 7 vragen over de iconische sportwagen
Datum: -
De Porsche 911 GT3 is al 25 jaar een icoon op de weg. In die tijd is het in de autosport geteste ontwerp verder verfijnd en verbeterd, zoals ook is te zien bij de nieuwe 911 GT3.
In een kwart eeuw tijd veroverde de Porsche 911 GT3 de harten van vele autoliefhebbers en is het model uitgegroeid tot een symbool van autotechniek op topniveau. Met een combinatie van innovatieve technologie en optimale performance, slaat de sportwagen al jarenlang de brug tussen het circuit en de openbare weg. Dat is opnieuw het geval bij de nieuwe 911 GT3. Dankzij de ingenieurs en ontwerpers van Porsche wordt het model met elke generatie verder verfijnd. Nu staat de nieuwe 911 GT3 klaar om de weg op te gaan – en dit moet je erover weten.
1. Wat weten we al over de 911 GT3 en 911 GT3 Touring?
De Porsche 911 GT3 laat zien hoe Porsche zijn ervaring in de autosport en op de weg samenbrengt in een sportwagen die praktisch voor dagelijks gebruik is en tegelijkertijd helemaal tot zijn recht komt op het circuit. Al 25 jaar lang zet elke nieuwe 911 GT3 een nieuwe standaard voor high-performance sportwagens.
De 911 GT3 modellen zijn op verschillende vlakken verbeterd, waarbij er extra aandacht is geschonken aan de aerodynamica en ophanging. Hij zal verkrijgbaar zijn in twee versies: de 911 GT3, met een iconische achtervleugel die door een ‘zwanenhals’ is verbonden aan de carrosserie, en de 911 GT3 Touring – voor wie op zoek is naar een subtielere uitstraling, volledig in Porsche stijl.
2. Wat is er nieuw aan de 911 GT3 en de 911 GT3 Touring?
De aerodynamica is verder verbeterd dankzij een opnieuw ontworpen voorste splitter en diffuser, die samen de neerwaartse druk op de auto verhogen. De nieuwe sideplates op de achtervleugel zorgen voor extra stabiliteit bij hoge snelheden. Daarnaast dragen de aerodynamische draagarmen op de vooras, die voorheen alleen op de 911 GT3 RS beschikbaar waren, nu ook bij aan de neerwaartse druk van de 911 GT3. Verder verbeteren de vernieuwde contouren van de voorspoiler en de aangepaste vinnen aan de onderzijde de luchtstroom en verhogen ze de neerwaartse druk.
In de carrosserie en ophangingssystemen van de nieuwe 911 GT3 modellen wordt uitgebreid gebruikgemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), wat bijdraagt aan een lager gewicht. Dat speelt een belangrijke rol in de uitstekende rijeigenschappen waar de 911 GT3 om bekendstaat.
Daarnaast is de 911 GT3 nu ook voor het eerst verkrijgbaar in combinatie met het Weissach Pakket, dat extra CFRP-elementen bevat en het gewicht verder verlaagt. Dit resulteert in nog betere prestaties. Tenslotte is er het Lichtgewicht Pakket beschikbaar voor de 911 GT3 Touring – dat eveneens helpt om gewicht te besparen.
Bij de 7-versnellings PDK-transmissie is de overbrengingsverhouding met 8% verkort. Dit zorgt ervoor dat je nóg sneller kunt schakelen. Bovendien is het stuursysteem verder verfijnd voor een scherper en directer gevoel. Kies je voor de puristische handgeschakelde 6-versnellingsbak, dan is de versnellingspook ingekort, net zoals dat bij de 911 S/T het geval is, wat zorgt voor een meer verbonden en intensere rijervaring.
3. Wat weegt de nieuwe 911 GT3?
Doordat de carrosserie en onderdelen zo veel mogelijk van CFRP zijn gemaakt, blijft het gewicht van de nieuwe 911 GT3 beperkt tot slechts 1.479 kg (DIN). De 911 GT3 Touring is zelfs nog lichter, met een gewicht van slechts 1.461 kg (DIN). Dit lage gewicht draagt sterk bij aan de sportieve prestaties waarvoor de 911 GT3 bekendstaat.
4. Hoe ziet het interieur van de nieuwe 911 GT3 eruit?
De cockpit van de nieuwe Porsche 911 GT3 is net zo prestatiegericht als het exterieur. De nieuwe inklapbare lichtgewicht kuipstoelen zijn gemaakt van CFRP en afgewerkt met hoogglans koolstofvezel – waardoor het lichtgewicht design van de 911 GT3 ook in het interieur doorloopt. Daarnaast kunnen de nieuwe 911 GT3 modellen optioneel uitgerust worden met een vaste rolkooi achterin, eveneens met een satijnen koolstofvezel afwerking. De middenconsole heeft een zichtbare dragende structuur en kan ook met een koolstofvezelafwerking worden geleverd.
Bij de 911 GT3 Touring is er nu de mogelijkheid om achterstoelen toe te voegen, wat zowel flexibiliteit als extra comfort biedt. Dit is de eerste keer dat deze optie beschikbaar is in dit specifieke model. Het volledig digitale display in zowel de 911 GT3 als de 911 GT3 Touring geeft alle essentiële rijgegevens overzichtelijk weer.
5. Welke motor ligt er in de nieuwe 911 GT3?
De nieuwe 911 GT3 wordt aangedreven door een 4,0-liter zescilinder boxermotor met natuurlijke aanzuiging. De platte zescilinder boxermotor is het hart en de ziel van de GT3 sinds hij een kwart eeuw geleden op de markt kwam (toen nog in 3,6-liter vorm). Ter referentie: deze motorarchitectuur is ook te vinden in Porsche raceauto's – wat de sterke connectie tussen de autosport en de 911 GT3 verder benadrukt.
6. Hoe krachtig en hoe snel is de nieuwe 911 GT3?
Of je nu het circuit opzoekt of over kronkelige bergwegen rijdt, de nieuwe 911 GT3 levert indrukwekkend vermogen van maar liefst 510 pk en draait moeiteloos tot 9.000 t/min.
7. Wat is er bekend over het Chronograph 911 GT3 horloge van Porsche Design?
Ter gelegenheid van de lancering van de 911 GT3 heeft Porsche Design de Chronograph 911 GT3 onthuld. Dit horloge is exclusief gemaakt voor eigenaren van de nieuwe Porsche 911 GT3 en draait, net als bij de sportwagen, om prestaties en precisie.
Met zijn lichte titanium constructie en een band van echt Porsche autoleder vangt dit horloge de essentie van de 911 GT3, en verwerkt deze in een ontwerp van Porsche Design. Het horloge wordt aangedreven door het Porsche Design caliber WERK 01.200, met een opwindrotor die geïnspireerd is op de wielen van de 911 GT3.
Het ontwerp van de wijzerplaat is ook afgestemd op het instrumentenpaneel van de 911 GT3. Het Porsche Design Sport Chrono GT-instrument, dat exclusief voor de GT-modellen is ontwikkeld, heeft een uitstraling die lijkt op de chronograaf van de 911 GT3.
De nieuwe Porsche 911 GT3 en Porsche 911 GT3 Touring kunnen vanaf eind 2024 worden besteld. De consumentenadviesprijs voor beide modellen bedraagt € 318.800.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom